Det är ofta en hel del praktiska saker man behöver ta tag i vid ett dödfall. Vissa saker kan man klara själv, annat kan man behöva hjälp med.
Läkaren som konstaterar dödsfallet sänder dödsbevis till skattemyndigheten, som i sin tur meddelar dödsfallet till övriga myndigheter inom stat, kommun och landsting.
Någon bör ta hand om den post och reklam, som vanligen kommer i den dödes namn ett bra tag efter dödsfallet.
Försäkringsbolagen bör meddelas – av olika skäl. Vissa försäkringar ska upphöra, vissa ska föras över till någon efterlevande eller bara adressändras och vissa faller ut i anledning av dödsfallet.
För att undvika onödiga avgifter är det viktigt att säga upp aktuella abonnemang. Kanske vissa avtal också ska överföras på efterlevande.
Bankkonton i den dödes namn kan sägas upp först efter det att bouppteckningen är registrerad. Däremot är det viktigt att omgående klippa sönder kredit- och betalkort liksom att meddela kortutställaren.
Förutom att säga upp ett medlemskap kan det finnas anledning att kontakta föreningar av andra skäl. En förening där den döde varit aktiv vill kanske sända blommor eller övervara begravningen. Det kan också finnas ett tillgodohavande som ska återbetalas vid dödsfall.